متخصص زنان و زایمان در اصفهان

قابل توجه مراجعین گرامی
به علت مشکلات به وجود آمده در شبکه پرداخت «پی»، امکان رزرو نوبت به صورت اینترنتی تا اطلاع ثانوی وجود ندارد.

فریز کردن دهانه رحم

مدت زیادی است که از فریز کردن دهانه رحم برای درمان زخم دهانه رحم استفاده می شود اما با این حال هنوز افراد زیادی هستندکه آن را نمی شناسند.

دلیل به وجود آمدن زخم دهانه رحم

در مطالب قبلی درباره مشکلات دیگر رحم مانند علت افتادگی رحم و موارد مرتبط با آن توضیح دادیم در این مطلب قصد داریم تا درباره بیماری زخم دهانه رحم با شما صحبت کنیم. خانم ها در زمان دوره بارداری خود امکان دارند به زخم دهانه رحم مبتلا شوند. در واقع این بیماری در این دوره بسیار شایع می باشد. زمانی که شما برای معاینات دوره ای خود به پزشک مراجعه می کنید، پزشک معالج شما این زخم دهانه رحم را معمولا مشاهده و تشخیص می دهد. از دلایل ایجاد زخم دهانه رحم این می باشد که ممکن است به خاطر ضربه وارد شده، تماس با مواد شیمیایی، داشتن عفونت و بروز سرطان دهانه رحم به وجود آمده باشند. از دیگر دلایل به وجود آمدن زخم دهانه رحم زایمان های پشت سر هم و متعدد، گذاشتن تامپون، گذاشتن طولانی دستگاه آی یو دی و همچنین مصرف قرص های جلوگیری می باشند. در بین تمام این علائم، شایع ترین دلایل زخم دهانه رحم عفونت های پی در پی و طولانی می باشند.

نشانه های زخم دهانه رحم

بیشتر اوقات می توان گفت که زخم دهانه رحم دارای علائمی نمی باشد.  ولی گاهی هم پیش می آید که علامت هایی در آن رخ بدهد. این علائم می توانند داشتن ترشحات واژنی،  بروز درد، داشتن مشکل و ناراحتی زمان ادرار کردن و داشتن خونریزی پس از رابطه جنسی باشند.

فریز کردن زخم دهانه رحم

نکته مهمی که باید آن را در نظر بگیرید این است که زخم دهانه رحم ممکن است به سرطان دهانه رحم منجر شود. همان طور که از اسمش پیداست، سرطان دهانه رحم  بسیار خطرناک می باشد. ولی اگه به موقع به پزشک متخصص مراجعه کرده و به موقع پزشک این بیماری را تشخیص بدهد، می تواند سریع درمان شود. در ابتدای امر معالجه سرطان دهانه رحم خیلی راحت می باشد به این صورت که پزشک معالج سلول های غیرطبیعی دهانه رحم را فریز می کند و این کار خیلی راحت  صورت می پذیرد.  زمانی که پزشک زخم دهانه را فریز می کند، این کار می تواند از بروز سرطان ممانعت کند. به این صورت که این نشانه ها و ناراحتی هایی که برای شخص پیش می آید پس از فریز کردن رفع می شود. حال شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که زخم دهانه رحم را چگونه فریز می کنند؟ در این روش، زخم دهانه رحم را با سرما بهبود می بخشند. به این صورت که این سرما باعث می شود تا سلول های غیر طبیعی تخریب گردند. این روش در دو مرحله و بین هر مرحله پنج دقیقه فاصله می باشد. فقط در نظر داشته باشید که زمانی شما می توانید عمل فریز کردن را انجام دهید، که قبل از آن پاپ اسمیر را انجام داده باشید و جواب آن مثبت باشد.

در شرایطی پزشک متخصص برای افراد فریز زخم دهانه رحم را تجویز نمی کند. که در زیر به این شرایط می پردازیم.

•    زمانی که فرد باردار باشد
•    زمانی که فرد به التهاب های اندام های لگنی مبتلا باشد.
•    زمانی که فرد در سیکل قاعدگی باشد و به شدت خونریزی داشته باشد.

پس از انجام فریز زخم دهانه رحم

به طور کلی اغلب عمل های فریز کردن زخم دهانه رحم موفق می باشد. فقط این را در نظر داشته باشید که قبل از این عمل آزمایشات لازم را باید انجام داد. ولی اگر فریز کردن موفق نبود به بیمار توصیه می شود که افراد مبتلا بایستی پس از سه تا شش ماه آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهد.
بعد از  انجام این فریز  فرد خیلی طبیعی قادر است که فعالیت ها و کارهای روزمره خود را انجام دهد و بعد از آن بایستی بعد از دو تا چهار هفته تامپون مصرف نکند و از رابطه جنسی جلوگیری نماید. با این کار دهانه رحم بهبود میابد. برای داشتن رابطه جنسی بایستی حتما از کاندوم استفاده کنید.
باید توجه داشته باشید که زمانی که زخم دهانه رحم فریز می شود امکان دارد در عضلات خود احساس گرفتگی کنید این گرفتگی شبیه گرفتگی در دوران پریودی می باشد.

عوارض فریز کردن زخم دهانه رحم

به طور کلی فریز کردن زخم دهانه رحم  به ندرت دارای عوارضی می باشد. ولی اگر در هر شرایطی علائم زیر را مشاهده کردید حتما به پزشک متخصص خود مراجعه فرمایید.

•    داشتن تب
•    داشتن دردهای شدید در ناحیه لگنی
•    خونریزی بسیار شدید که این خونریزی بیشتر از دو روز ادامه پیدا کند.
•    بوی بد ترشحات واژنی

در صورت بروز و مشاهده هرگونه از علائم ذکر شده در این مطلب بهتر است که به پزشک معالج خود مراجعه کنید. دکتر ریحانه صباحی متخصص زنان و زایمان در اصفهان آماده خدمت گذاری در زمینه معاینه و تشخیص و درمان هر گونه بیماری زنان و زایمان بیماران گرامی می باشد.