چسبندگی و انسداد لوله رحم (هیدروسالیکس)

چسبندگی های لوله‌ رحمی (هیدروسالیکس) معمولا در بافت اسکار رخ می دهند. این چسبندگی ها بافت فیبری را شامل می شوند که به خاطر بهبودی التهابات یا ضربه در آن نواحی به وجود می آیند.

چسبندگی های لوله‌ رحمی

همانطور که ذکر کردیم، چسبندگی های لوله‌ رحمی اغلب در بافت اسکار اتفاق می افتد. در واقع این چسبندگی ها موجب چسبیده شدن قسمت های گوناگون در شکم یا لگن افراد می شوند. در بعضی از خانم ها این چسبندگی‌ها احتمالا به خاطر التهابات لگنی است که در گذشته رخ داده است. عفونت های لگنی در خانم ها می توانند هیچ گونه علائمی را بروز ندهند. بنابراین، فرد بیمار نمی تواند بروز عفونت را در آن ناحیه شناسایی کند. ولی در کل این نوع چسبندگی ها می توانند به خاطر این باشد که بدن خود به طور خودکار تلاش می کند تا عفونت را از بین ببرد.

لوله رحمی (فالوپ)

آیا می دانید لوله رحمی و یا (فالوپ) چیست؟ لوله‌های رحمی به دو لوله نازک در دو طرف رحم گفته می شوند. این لوله ها به تخمک های بالغ کمک می کنند تا در امتداد تخمدان به رحم حرکت کنند.

انواع چسبندگی ها

طی سالها تحقیق و مطالعه، پزشکان و محققان سعی داشتند تا انواع چسبندگی‌ ها را به طور مشخص دسته بندی کنند. این کار می تواند به پزشکان کمک کند تا راحتتر نوع چسبندگی را تشخیص داده و بیماران را با هم مقایسه نمایند. با کمک این طبقه بندی، پزشکان باروری هم می توانند به راحتی راهکارها و راه های مناسب درمان‌ های گوناگون را برای برطرف کردن یا پیشگیری از بروز چسبندگی‌ها بررسی کنند.
چسبندگی‌های غشایی معمولا خیلی نازک هستند و با اندک فشار یا کشیده شدن کوچک خیلی زود پاره می‌شوند.
ولی چسبندگی‌های ضخیم معمولا عروقی هستند یعنی این چسبندگی ها دارای رگ‌های خونی می باشند. برای پاره وجدا شدن این چسبندگی ها بایستی از ابزارهای مکانیکی و یا انرژی های درمانی مثل لیزر استفاده کرد.
نوع دیگر چسبندگی ها، چسبندگی‌های نواری نام دارد که این نوع چسبندگی احتمالا یک نوار یا شکلی رشته ای در میان دو قسمت؛ می تواند باعث وصل شدن آنها شود.
چسبندگی ‌های تخت از انواع دیگر چسبندگی ها می باشدکه وقتی دو قسمت به هم چسبیده باشند، این چسبندگی رخ می دهد.

محل بروز چسبندگی

به طور کلی چسبندگی ‌های لگن میان هر دو سطح بافت در حفره لگن می توانند بروز کنند. این حفره‌ها می توانند رحم، لوله‌های رحمی، تخمدان، روده و مثانه باشند. جای دیگری که احتمال چسبندگی را دارد، درون لوله‌های رحمی یا به اصطلاح فالوپ می باشد. جراحی لوله‌ ها که اندومتریوز نام دارد موجب بروز چسبندگی در داخل، سطح خارجی و انتهای لوله رحمی می شود که با می گویند. به این ترتیب این بخش که وظیفه حرکت و هدایت تخمک ها را به طرف لوله دارد، چسبندگی پیدا می کند و تخمک‌ های آزاد در تخمک گذاری نمی توانند به مقصد و داخل لوله شوند. در کل چسبندگی لوله در هر نوعی که باعث بروز انسداد در لوله گردد، ناباروری را به همراه می آورد و یا احتمال حاملگی خارج از رحم را افزایش می دهد.

دلایل ایجاد چسبندگی

مهم ترین عامل چسبندگی لوله‌های رحم در زنان زمانی رخ می دهد که آن ها جراحی لگن انجام داده باشند. حتی خود جراحی برای برطرف کردن چسبندگی رحم هم می‌تواند به چسبندگی‌ های جدیدتری ختم گردد.

انسداد رحمی و چسبندگی رحمی

انسداد لوله‌های رحمی وقتی اتفاق می افتد که در درون لوله رحمی انسدادی وجود داشته باشد. نحوه تشخیص انسداد لوله رحمی با عکس رنگی از دهانه رحم می باشد. ولی در کل چسبندگی ‌های لگنی را فقط از راه جراحی قابل تشخیص می باشد.

انسداد لوله رحم و دلیل آن

زمانی که فرد دچار انسداد می شود، این انسداد باعث می شود تا تخم در لوله حرکت نکند. این انسداد می تواند در هر دو لوله رحمی اتفاق افتد و ناباروری را برای فرد به همراه بیاورد.
یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین دلیل انسداد لوله‌های رحمی، همانطور که در بالا هم ذکر شد، بیماری التهابی لگن (PID) است. این مشکل ناشی از بیماری‌های آمیزشی می باشد. حتی در خانم هایی که قبلا سابقه داشتن بیماری های التهابی لگنی را داشته اند باز هم احتمال انسداد لوله های رحمی آن ها را تهدید میکند.

دلایل احتمالی دیگر برای انسداد لوله‌های رحمی یا فالوپ

ابتلا یا داشتن سابقه به عفونت کلامیدیا یا سوزاک
داشتن سابقه عفونت رحمی به خاطر سقط جنین
داشتن سابقه پارگی آپاندیس
داشتن سابقه جراحی در ناحیه شکم
داشتن سابقه حاملگی در خارج از رحم
داشتن جراحی در لوله‌های رحمی
اندومتریوز

علائم

بر عکس تخمک‌گذاری که با داشتن سیکل های قاعدگی نا منظم امکان بروز مشکلاتی را افزایش می دهد، انسداد رحمی یا فالوپ کمتر علائمی را از خود نشان می دهد. البته نوع مخصوصی از انسداد لوله رحمی به نام هیدروسالپنکس وجود دارد، که باعث درد در قسمت زیر شکم و بروز ترشحات غیر طبیعی واژن می شود. اما این نوع علائم در همه یکسان نمی باشد.
در واقع وقتی که انسداد باعث باز شدن لوله و پر شدن آن از مایع شود، هیدروسالپنکس اتفاق می افتد. این مایع که لوله را پر می کند، باعث انسداد تخم و اسپرم ها می شود و نمی کذارد عمل لقاح و بارداری انجام گیرد. همچنین اندومتریوز و بیماری التهابی می توانند قاعدگی های دردناک و درد هنگام آمیزش را برای فرد به وجود آورد. ولی نمی توان گفت که این علائم حتما مربوط به انسداد لوله‌های رحمی می باشد.

برای اطلاعات بیشتر و درمان با مطب دکتر ریحانه صباحی، متخصص زنان و زایمان تماس حاصل فرمایید. بیماران گرامی می توانند برای گرفتن نوبت با شماره های درج شده در صفحه تماس حاصل بگیرند.