انواع کیست تخمدان

بررسی انواع کیست و توده تخمدانی

توده های تخمدانی در دوران تولید مثل اغلب خوش خیم هستند.

علائم و نشانه ها:

• اتساع شکمی
  • درد یا ناراحتی شکمی
  • احساس فشار در قسمت تحتانی شکم
  • علائم ادراری یا گوارشی
  • تومورهای دارای عملکرد هورمونی معمولا با علائم ناشی از تاثیر هورمون مانند خونریزی واژینال همراه هستند
  • درد حاد که میتواند نشانه پیچش تخمدان ها و پارگی کیست ها باشد.

کیست های تخمدان به دو دسته عملکردی و غیر عملکردی تقسیم میشود.

کیست های عملکردی:

استعمال سیگار احتمال بروز این نوع کیست ها را افزایش و قرص های جلوگیری هورمونی احتمال بروز را کاهش میدهند.

کیست فولیکولار:

شایعترین کیست عملکردی که اندازه آن به ندرت به بیش از 8 سانتی متر میرسد و تشخیص آن در معاینه لگنی  اتفاق میوفتد.این کیست ها معمولا طی 4 تا 8 هفته ناپدید میشوند.

کیست جسم زرد.:

شیوع این نوع از کیست از کیست فولیکولار کمتر است و در صورت پارگی نیاز به جراحی دارد.نزدیکی جنسی یکی از عوامل خطر پارگی کیست هاست.خونریزی به درون کیست نیز میتواند باعث بروز درد شود.

کیست های تکالوتئین:

این کیست ها کمترین میزان شیوع در بین کیست های عملکردی را دارند.معمولا دو طرفه بوده و هنگام حاملگی ایجاد میشوند.این کیست ها میتوانند تا 30 سانتی متر بزرگ شوند.این نوع کیست نیز معمولا پسرفت خودبه خودی دارند.

سایر توده های خوش خیم:

• اندومتریوما یا کیست شکلاتی در مبتلایان اندومتریوز با اندازه تقریبی 6 تا 8 سانتی متر که با درمان نظارتی درمان میشوند.
  • PCO یا همان سندرم تخمدان پلی کیستیک

کیست های غیر عملکردی:

بیش از 80% این کیست ها خوش خیم هستند. از انواع آن میتوان کیست درموئید(مویی)، تومور اپی تلیال، تومور سروزی و تومور موسینی نام برد. قرص های جلوگیری روشی برای پیش گیری از سرطان تخمدان هستند. کیست بدخیم، یا تومور، نشان دهنده سرطان تخمدان است. هنگامی که مشخصه خاصی در طی معاینه فیزیکی، سونوگرافی یا پرونده پزشکی بیمار مشاهده شود، کیست مشکوک به بدخیمی است. در این وضعیت، بافت برداری یا حذف کامل کیست توصیه می شود.