دکتر ریحانه صباحی / مقالات / فیلم مرحله به مرحله کولپوسکوپی واژن
۴ دقیقه

فیلم مرحله به مرحله کولپوسکوپی واژن

آنچه می خوانید...

همانطور که می‌دانید سلامت دهانه رحم و واژن برای خانم ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید حتما به این مورد توجه شود. امروزه اگر مشکلی تشخیص داده شود، از تکنیک کولپوسکوپی برای تشخیص و درمان استفاده می‌کنند. در این مقاله در رابطه با کولپوسکوپی واژن و مزایا و معایب آن صحبت خواهیم کرد.

کولپوسکوپی چیست؟

در ابتدا باید ذکر کنیم که این روش زمانی انجام می‌شود که نتایج پاپ اسمیر فرد بد و غیر طبیعی باشد. این روش برای بررسی دهانه رحم و واژن و ولو مورد استفاده قرار می‌گیرد و این کار با استفاده از کولپوسکوپ انجام می‌شود.

مزایای کولپوسکوپی چیست؟

  • دقت روش کولپوسکوپی بسیار بالا است و میزان خطا در این تکنیک بسیار پایین می‌باشد.
  • کولپوسکوپی قابلیت شناسایی سلول های بدخیم و سرطانی را دارد.
  • زخم هایی که بدخیم هستند را شناسایی می‌کند.
  • دارای درد غیر قابل تحمل و خونریزی نمی‌باشد.

عوارض کولپوسکوپی واژن

کولپوسکوپی تکنیک همراه با دردی نیست و در واقع با عارضه خاصی نیز همراه نیست. تنها عارضه ای که ممکن است بعد از این تکنیک مشاهده کنید، این است که بعد از انجام آن ممکن است کمی لکه بینی داشته باشید. توجه داشته باشید که کولپوسکوپی نباید در دوران قاعدگی انجام شود و همچنین تست پاپ اسمیر در دوران قاعدگی مناسب نیست که انجام گیرد زیرا بافت های داخل واژن قابل مشاهده و بررسی دقیق نمی‌باشند.

کولپوسکوپی واژن

چه کسانی باید کولپوسکوپی واژن انجام دهند؟

  • خانم های مبتلا به زگیل تناسلی
  • افرادی که زخم دهانه رحم دارند.
  • بانوان دارای ترشحات غیر عادی واژن
  • در صورتی که ظاهر سرویکس غیر طبیعی باشد.
  • بانوان که بعد از رابطه جنسی دچار لکه بینی شدید می‌شوند.
  • افرادی که نتایج تست پاپ اسمیر آن ها غیر نرمال بوده و احتمال بیماری های سرطانی وجود دارد.

کولپوسکوپی چطور انجام می‌شود؟

همانطور که ذکر شد، این تکنیک با استفاده از دستگاه کولپوسکوپ انجام می‌شود و دارای دو چشمی می‌باشد که از آن طریق داخل واژن مورد معاینه قرار بگیرد. بااستفاده از این دستگاه، می‌توان حتی کوچکترین زخم های موجود در رحم و دهانه رحم را مورد بررسی قرار داد و مشاهده کرد زیرا دارای قابلیت زوم و بزرگنمایی می‌باشد. تصاویر بر روی سطح مانیتور به خوبی نمایش داده می‌شود. در صورتی که دکتر زنان مورد مشکوکی را مشاهده کند، از آن نمونه برداری انجام داده و به اصطلاح بیوپسی انجام می‌دهند. در مرحله نهایی باید نمونه را به آزمایشگاه بفرستند و برای دیدن نتایج منتظر بمانند.

کولپوسکوپی در دوران بارداری

به طور کلی خانم های بارداری باید وضعین خود را به پزشک اطلاع دهند تا با انجام یک روش، این دوران را به خطر نندازند. کولپوسکوپی برای خانم های باردار قابل انجام است اما دارای شرایط خاصی می‌باشد. البته ناگفته نماند که این تکنیک در دوران سه ماه اول بارداری انجام نمی‌گیرد و البته ترجیح دکتر زنان این است که این تکنیک بعد از دوران حاملگی انجام شود تا فرآیند برداشتن نمونه و بیوپسی مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نکند.

آمادگی های لازم قبل از کولپوسکوپی واژن

حتما لازم است که نکات مهم قبل از کولپوسکوپی را بشناسید و سپس برای انجام این کار اقدام کنید:

  • در دوره عادت ماهانه و یا نزدیک به این دوره نباشید.
  • دو روز قبل از انجام کولپوسکوپی از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
  • قبل از انجام این کار از دوش های واژینال استفاده نکنید. البته دوش واژینال خود دارای عوارضی می‌باشد که بهتر است به طور کل از آن استفاده نکنید.
  • توجه داشته باشید که بعد از انجام کولپوسکوپی ممکن است دچار لکه بینی شوید، بنابراین برای جلوگیری از غافلگیری حتما با خود یک نوار بهداشتی داشته باشید.
  • در صورتی که باردار هستید و از داروی خاصی استفاده می‌کنید، حتما به دکتر زنان خود اطلاع دهید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.

مراقبت های بعد از کولپوسکوپی واژن

این مورد را ذکر کردیم که کولپوسکوپی دارای درد نیست اما اگر لازم به انجام بیوپسی باشد ممکن است افراد تا دو روز بعد از انجام این کار، با کمی درد و ناخوشی رو به رو باشند. در صورتی که با درد رو به رو بودید از دکتر زنان خود بخواهید تا برای شما مسکن ضد درد تجویز کند. همچنین توجه دشاته باشید که به هیچ عنوان بعد از انجام این تکنیک، رابطه جنسی با شریک خود برقرار نکنید و حتما تا چندین روز برای این امر، صبر کنید.

دوره نقاهت کولپوسکوپی چقدر است؟

دوره نقاهت به نوع انجام این تست بستگی دارد. به این معنا که گاهی نیاز به انجام بیوپسی نیس و قطعا دوره نقاهت این تکنیک کمتر خواهد بود اما گاهی نیاز است که حتما بیوپسی انجام شود و فرد علاوه بر گذراندن دور نقاهت این روش باید مدت زمانی را نیز برای نقاهت نمونه برداری انجام شده، نیزز اتصاص دهد.  به طور کلی نیاز به مراقبت خاصی نیست و فقط کافی است که فرد در این دوره زمانی چند روزه استراحت داشته باشد.

دکتر ریحانه صباحی

متخصص زنان، زایمان و نازایی در اصفهان​
– نازایی و تشخیص و درمان
– بیماری های زنان و مراقبت از بانوان در سنین باروری و همچنین یائسگی
– مراقبت از دختران نوجوان و مشاوره در زمینه بلوغ و مسائل مرتبط با آن
– اقدامات تشخیصی از قبیل پاپ اسمیر، سونوگرافی ، اندومتریال بیوپسی، کوتریزاسیون وکرایو، IUI، آمنیوسنتر و انواع جراحی های زنان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *