دکتر ریحانه صباحی / بیماری های زنان / درمان عفونت ادراری
۸ دقیقه
درمان عفونت ادراری در زنان

درمان عفونت ادراری

آنچه می خوانید...

درمان عفونت ادراری در زنان و دختران نوجوان یک مسئله مهم پزشکی است که نباید پشت گوش انداخته شود. اگر در ناحیه تناسلی خود احساس ناراحتی می‌کنید یا هنگام ادرار کردن احساس درد دارید، ممکن است مبتلا به عفونت ادراری باشید. در این مقاله عفونت ادراری، علائم، علت ها و همچنین روش های درمان آن را به طور جامع توضیح داده ایم.

در انتها میتوانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید تا توسط دکتر ریحانه صباحی به آن پاسخ داده شود.

درمان عفونت ادراری

عفونت ادراری چیست؟

بر اساس یک مقاله معتبر در سال ۲۰۱۵، عفونت های ادراری در بین مردان مسن، پسران جوان و زنان در تمام سنین شایع است. ۶۰ درصد از زنان و ۱۲ درصد از مردان حداقل یک بار در طول زندگی خود ممکن است عفونت ادراری داشته باشند. عفونت ادراری زمانی رخ می دهد که باکتری هایی مانند اشریشیا کلی، کلبسیلا پنومونیه یا استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس وارد دستگاه ادراری شوند.

دو نوع عفونت که معمولاً دستگاه تناسلی زنانه را تحت تأثیر قرار می دهد، عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) و عفونت های قارچی هستند. اگرچه عفونت های مجاری ادراری با عفونت قارچی واژن بسیار متفاوت هستند، اما این مورد امکان پذیر است که هر دو عفونت را همزمان داشته باشید. در واقع، درمان عفونت ادراری با آنتی بیوتیک ها گاهی اوقات می تواند منجر به عفونت قارچی شود

عفونت ادراری یکی از مشکلات شایع در زنان است که می‌تواند به علت وجود مجاری ادراری کوتاه و نزدیک به مجاری تناسلی، آنان را در معرض خطر بیشتری قرار دهد. این نوع عفونت معمولاً به علت ورود باکتری‌ها به مجاری ادراری ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث احساس سوزش و درد در هنگام ادرار کردن و علائم ناخوشایند دیگر شود.

علائم عفونت ادراری یا UTI در زنان

علائم UTI معمولاً بر ادرار تأثیر می گذارد. این عفونت ممکن است هنگام ادرار کردن باعث احساس سوزش شود یا ممکن است دفعات بیشتری احساس نیاز به دفع ادرار پیدا کنید.

علائم عفونت ادراری در زنان معمولا شامل ادرار کردن دردناک، سوزش ادرار و یا درد در محدوده جلوی مجرای ادراری، تغییرات در شفافیت و بوی ادرار و حتی تب باشد. این علائم ممکن است با شدت متفاوتی در هر فرد ظاهر شوند و در برخی موارد می‌توانند نشانه عفونت‌های جدی تر نیز باشند. بنابراین، هرگاه علائمی از این گونه در مورد خود تشخیص دادید، مهم است که به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که در مواردی، علائم عفونت قارچی ممکن است شامل درد هنگام ادرار باشد، اما احساس درد، سوزش یا خارش حتی در غیر این زمان نیز در واژن احساس شود.عفونت های قارچی واژن نیز معمولاً باعث ترشح غلیظ و شیری رنگ می شود. تشخیص دقیق عفونت ادراری نیاز به بررسی و معاینه پزشکی دارد.

علائم رایج عفونت ادراری به شرح زیر است:

  • ادرار بدبو
  • درد و سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد در لگن، به خصوص در زنان
  • احساس نیاز به دفع ادرار بیشتر از حد معمول
  • بیدار شدن از خواب برای رفتن به دستشویی
  • درد یا احساس فشار در زیر شکم، پشت و پهلو ها
  • ادرار بد رنگ یا کدر که ممکن است به دلیل وجود خون قرمز رنگ یا صورتی باشد.
  • تب یا لرز، استفراغ یا حالت تهوع، که همگی ممکن است نشانه ‌های عفونت جدی ‌تری باشند.

عوارض عفونت ادراری در زنان

در صورت عدم درمان مناسب، عفونت‌های ادراری می‌توانند به عوارض جدی منجر شوند. این عوارض می‌توانند شامل گسترش عفونت به کلیه‌ها و مجاری ادراری بالاتر، سپتیسمی (عفونت خونی)، و حتی بارداری ناخواسته باشند. بنابراین، اهمیت تشخیص و درمان سریع عفونت‌های ادراری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دوره درمان عفونت ادراری

طول مدت درمان هر عفونت به دو عامل بستگی دارد: شدت عفونت و انتخاب نوع درمان.

به طور کلی، علائم عفونت ادراری که به کلیه ها سرایت نکرده است ۱ تا ۲ روز پس از شروع درمان آنتی بیوتیکی از بین می رود. با این حال، درمان عفونت ادراری پیچیده ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد. همچنین، عفونت قارچی واژن خفیف، سریعتر از عفونت شدید برطرف می شود. مدت زمان درمان عفونت واژن از چند روز تا ۶ ماه متغیر است.

دلایل عفونت ادراری

علت ابتلا به عفونت ادراری

عفونت ادراری معمولاً به علت ورود باکتری‌ها به مجاری ادراری ایجاد می‌شود. این باکتری‌ها معمولاً از محیط خارجی وارد مجاری ادراری می‌شوند و در صورتی که شرایط مناسب برای رشد و تکثیر آن‌ها وجود داشته باشد، می‌توانند عامل ابتلا به عفونت باشند. عواملی مانند عدم رعایت بهداشت شخصی، استفاده از لوازم غیر بهداشتی، فعالیت جنسی فراوان و محافظت نشده و مصرف برخی دارو ها می‌توانند احتمال ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهند. همچنین، تغییرات هورمونی در دوران بارداری و یا مبتلا شدن به بیماری‌های مزمن نیز از جمله عواملی هستند که ممکن است خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهند.

  • داشتن رابطه جنسی
  • داشتن سنگ کلیه یا مثانه
  • ادرار کردن بدون تخلیه مثانه
  • استفاده از روش های پیشگیری از بارداری خاص، مانند اسپرم کش
  • استفاده از دستمال کاغذی بعد از اجابت مزاج پشت به جلو

لازم به ذکر است که خانم ها بیشتر از مردان به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند، زیرا مجرای ادرار زنانه بسیار کوتاه ‌تر است و به باکتری‌ های نزدیک واژن اجازه می ‌دهد راحت ‌تر وارد مثانه شوند.

عوامل خطر ابتلا به عفونت ادراری

عوامل متعددی می‌توانند احتمال ابتلا به عفونت ادراری در زنان را افزایش دهند. این عوامل شامل عوامل خطرزا مانند فعالیت جنسی فراوان، استفاده از لوازم بهداشتی غیر بهداشتی و استفاده از داروهای افزایش دهنده احتمال عفونت می‌باشند. همچنین، عوامل خطر غیر قابل کنترلی مانند تغییرات هورمونی در دوران بارداری و یا مبتلا شدن به بیماری‌های مزمن نیز می‌توانند عامل ابتلا به عفونت ادراری شوند.

عفونت ادراری در کودکان و نوجوانان

۸ درصد از دختران و ۲ درصد از پسران به عفونت ادراری مبتلا می شوند. کودکان خردسال نسبت به بزرگسالان در معرض خطر بیشتری برای آسیب کلیه ناشی از UTI هستند. کودکان خردسال ممکن است به دلیل وضعیتی به نام رفلاکس مجرای ادراری که بیشتر در میان نوزادان و کودکان شایع است، عفونت ادراری را تجربه کنند. ریفلاکس وزیکویورترال می تواند در نتیجه ناهنجاری های ساختاری حالب رخ دهد. به طور معمول، ادرار از طریق حالب ها از کلیه ها به مثانه جریان می یابد. تکه کوچکی از بافت به نام دریچه فلپ مانع از جریان برگشت ادرار از مثانه به حالب می شود. در ریفلاکس وزیکویورترال، ادرار مثانه ممکن است دوباره وارد یک یا هر دو حالب شود و حتی به کلیه ها برگردد. رفلاکس مجرای ادراری به ندرت باعث عوارض طولانی مدت برای کودکان می شود.

درمان عفونت های ادراری

عفونت های ادراری به راحتی قابل درمان هستند. معمولا برای عفونت ادراری آنتی بیوتیک دریافت خواهید کرد. ممکن است، پس از چند روز مصرف آنتی بیوتیک از علائم تسکین پیدا کنید. برای جلوگیری از بازگشت عفونت ادراری، باید کل دوره آنتی بیوتیک را به پایان برسانید. همچنین داروهای دیگری برای درمان در دسترس هستند که مبتنی بر آنتی بیوتیک نیستند. اما عفونت های قارچی نیاز به داروهای ضد قارچ دارند. ممکن است یک داروی خوراکی مصرف کنید، از یک ماده موضعی یا حتی یک شیاف استفاده کنید.

مدت زمان درمان متفاوت است و می تواند از یک دوز تا چندین دوز در طول یک هفته متغیر باشد. توصیه می‌گردد که بهترین متخصص زنان در شهر خود را برای درمان عفونت ادراری برگزینید تا در کوتاه ترین زمان رفع شود. درست مانند عفونت های ادراری، برای جلوگیری از عود بیماری، باید داروی عفونت قارچی را در تمام مدت توصیه شده مصرف کنید. این امکان وجود دارد که عفونت های ادراری و قارچی مکرر داشته باشید که نیاز به درمان تهاجمی تری دارند.

درمان عفونت ادراری در زنان

زنان همواره به دلیل ترکیب تخمدان و مجاری ادراری‌شان بیشتر از مردان به عفونت‌های ادراری در معرض خطر هستند. عفونت ادراری یکی از بیماری‌های شایع در زنان است که می‌تواند برای آنها مشکلات جدی به وجود آورده و کیفیت زندگی را کاهش دهد. اما با شناخت درست در مورد علائم، عوامل خطر، روش‌های پیشگیری و درمان، زنان می‌توانند این بیماری را کنترل کرده و از آسیب‌های جدی جلوگیری کنند.

در ادامه درباره راه های درمان عفونت ادراری در زنان توضیحات مهم و کاربردی را آورده ایم.

درمان عفونت ادراری با دارو

در مواردی که عفونت ادراری شدیدتر باشد یا به درمان خانگی پاسخ ندهد، ممکن است نیاز به مصرف داروهای دوره کوتاه آنتی‌بیوتیک باشد. این داروها به شما کمک می‌کنند تا علایم عفونت را بهبود ببخشید و عفونت را کاملاً از بین ببرید.

درمان عفونت ادراری در خانه

در صورت ظاهر شدن علائم عفونت ادراری، توصیه میشود از مصرف هرگونه دارو بدون تجویز پزشک و یا مواد طبیعی و شیمیایی از جمله گلاب، جوش شیرین، سرکه سفید و … شدیدا خودداری کنید. تنها روشی که به عنوان درمان خانگی عفونت ادراری میتوانید به کار بگیرید، رعایت بهداشت ناحیه تناسلی بدون استفاده از شوینده های غلیظ و معطر است.

دکتر ریحانه صباحی

متخصص زنان، زایمان و نازایی در اصفهان​
– نازایی و تشخیص و درمان
– بیماری های زنان و مراقبت از بانوان در سنین باروری و همچنین یائسگی
– مراقبت از دختران نوجوان و مشاوره در زمینه بلوغ و مسائل مرتبط با آن
– اقدامات تشخیصی از قبیل پاپ اسمیر، سونوگرافی ، اندومتریال بیوپسی، کوتریزاسیون وکرایو، IUI، آمنیوسنتر و انواع جراحی های زنان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *