دکتر ریحانه صباحی / بیماری های زنان / درمان عفونت ادراری در کمتر از یک سی دقیقه

درمان عفونت ادراری در کمتر از یک سی دقیقه

آنچه می خوانید...

اگر در ناحیه تناسلی خود احساس ناراحتی می کنید یا هنگام ادرار کردن احساس درد دارید، ممکن است عفونت داشته باشید. دو نوع عفونت که معمولاً این نواحی را تحت تأثیر قرار می دهند، عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) و عفونت های قارچی هستند. این نوع عفونت ها معمولاً در زنان رخ می دهد، اما مردان نیز می توانند به آن مبتلا شوند.

عفونت ادراری

اگرچه عفونت های مجاری ادراری با عفونت قارچی واژن بسیار متفاوت هستند، اما این مورد امکان پذیر است که هر دو عفونت را همزمان داشته باشید. در واقع، درمان عفونت ادراری با آنتی بیوتیک ها گاهی اوقات می تواند منجر به عفونت قارچی شود.

عفونت ادراری چیست؟

بر اساس یک مقاله معتبر در سال ۲۰۱۵، عفونت های ادراری در بین مردان مسن، پسران جوان و زنان در تمام سنین شایع است. ۶۰ درصد از زنان و ۱۲ درصد از مردان حداقل یک بار در طول زندگی خود ممکن است عفونت ادراری داشته باشند. عفونت ادراری زمانی رخ می دهد که باکتری هایی مانند اشریشیا کلی، کلبسیلا پنومونیه یا استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس وارد دستگاه ادراری شوند.

علائم UTI یا عفونت ادراری

علائم UTI معمولاً بر ادرار تأثیر می گذارد. این عفونت ممکن است هنگام ادرار کردن باعث احساس سوزش شود یا ممکن است احساس نیاز به دفعات بیشتر ادرار کنید. علائم عفونت قارچی ممکن است شامل درد هنگام ادرار باشد، اما شما همچنین درد و خارش در ناحیه آسیب دیده را تجربه خواهید کرد. عفونت های قارچی واژن نیز معمولاً باعث ترشح غلیظ و شیری رنگ می شود.

• ادرار بدبو
  • درد و سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد در لگن، به خصوص در زنان
  • احساس نیاز به دفع ادرار بیشتر از حد معمول
  • بیدار شدن از خواب برای رفتن به دستشویی
  • درد یا احساس فشار در زیر شکم، پشت و پهلو ها
  • ادرار بد رنگ یا کدر که ممکن است به دلیل وجود خون قرمز رنگ یا صورتی باشد.
  • تب یا لرز، استفراغ یا حالت تهوع، که همگی ممکن است نشانه ‌های عفونت جدی ‌تری باشند.

مدت زمان ماندگاری عفونت ادراری در بدن

طول مدت هر دو عفونت به دو عامل بستگی دارد: شدت عفونت و انتخاب نوع درمان.

به طور کلی، علائم عفونت ادراری که به کلیه ها سرایت نکرده است ۱ تا ۲ روز پس از شروع درمان آنتی بیوتیکی از بین می رود. با این حال، درمان عفونت ادراری پیچیده ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد.

عفونت قارچی خفیف احتمالاً سریعتر از عفونت شدید برطرف می شود. مدت زمان درمان عفونت های قارچی از چند روز تا ۶ ماه متغیر است، اگرچه مورد دوم نادر است.

دلایل عفونت ادراری

عوامل موثر در پیدایش عفونت ادراری

• داشتن رابطه جنسی
  • داشتن سنگ کلیه یا مثانه
  • ادرار کردن بدون تخلیه مثانه
  • استفاده از روش های پیشگیری از بارداری خاص، مانند اسپرم کش
  • استفاده از دستمال کاغذی بعد از اجابت مزاج پشت به جلو

لازم به ذکر است که خانم ها بیشتر از مردان به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند، زیرا مجرای ادرار زنانه بسیار کوتاه ‌تر است و به باکتری‌ های نزدیک واژن اجازه می ‌دهد راحت ‌تر وارد مثانه شوند.

عفونت ادراری در کودکان و نوجوانان

۸ درصد از دختران و ۲ درصد از پسران به عفونت ادراری مبتلا می شوند. کودکان خردسال نسبت به بزرگسالان در معرض خطر بیشتری برای آسیب کلیه ناشی از UTI هستند. کودکان خردسال ممکن است به دلیل وضعیتی به نام رفلاکس مجرای ادراری که بیشتر در میان نوزادان و کودکان شایع است، عفونت ادراری را تجربه کنند. ریفلاکس وزیکویورترال می تواند در نتیجه ناهنجاری های ساختاری حالب رخ دهد. به طور معمول، ادرار از طریق حالب ها از کلیه ها به مثانه جریان می یابد. تکه کوچکی از بافت به نام دریچه فلپ مانع از جریان برگشت ادرار از مثانه به حالب می شود. در ریفلاکس وزیکویورترال، ادرار مثانه ممکن است دوباره وارد یک یا هر دو حالب شود و حتی به کلیه ها برگردد. رفلاکس مجرای ادراری به ندرت باعث عوارض طولانی مدت برای کودکان می شود.

درمان عفونت های ادراری

عفونت های ادراری به راحتی قابل درمان هستند. معمولا برای عفونت ادراری آنتی بیوتیک دریافت خواهید کرد. ممکن است، پس از چند روز مصرف آنتی بیوتیک از علائم تسکین پیدا کنید. برای جلوگیری از بازگشت عفونت ادراری، باید کل دوره آنتی بیوتیک را به پایان برسانید. همچنین داروهای دیگری برای درمان در دسترس هستند که مبتنی بر آنتی بیوتیک نیستند. اما عفونت های قارچی نیاز به داروهای ضد قارچ دارند. ممکن است یک داروی خوراکی مصرف کنید، از یک ماده موضعی یا حتی یک شیاف استفاده کنید.

مدت زمان درمان متفاوت است و می تواند از یک دوز تا چندین دوز در طول یک هفته متغیر باشد. توصیه می‌گردد که بهترین متخصص زنان در شهر خود را برای درمان عفونت ادراری برگزینید تا در کوتاه ترین زمان رفع شود. درست مانند عفونت های ادراری، برای جلوگیری از عود بیماری، باید داروی عفونت قارچی را در تمام مدت توصیه شده مصرف کنید. این امکان وجود دارد که عفونت های ادراری و قارچی مکرر داشته باشید که نیاز به درمان تهاجمی تری دارند.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در اصفهان​
– نازایی و تشخیص و درمان
– بیماری های زنان و مراقبت از بانوان در سنین باروری و همچنین یائسگی
– مراقبت از دختران نوجوان و مشاوره در زمینه بلوغ و مسائل مرتبط با آن