دکتر ریحانه صباحی / بیماری های زنان / عفونت واژن در زنان چه علتی دارد؟
۵ دقیقه
درمان عفونت واژن در اصفهان

عفونت واژن در زنان چه علتی دارد؟

آنچه می خوانید...

آیا میدانید برای درمان عفونت واژن در اصفهان باید به کدام پزشک مراجعه کنید؟ بهترین متخصص برای درمان قطعی عفونت واژن کدام پزشک است؟

یکی از بیماری های شایع در میان زنان، عفونت واژن است که بیشتر خانم ها در طول زندگی خود از زمان بلوغ تا دوران یائسگی حداقل یک بار آن را تجربه می کنند. در واقع واژن یک نوع کانال عضلانی است که به وسیله غشای مخاطی پوشانده شده و از داخل رحم به خارج از بدن کشیده شده است. با توجه به حساسیت های ناحیه واژن، امکان ابتلا به عفونت های مختلف در این ناحیه زیاد بوده و بهتر است در صورت مشاهده هرگونه علائمی از عفونت به پزشک متخصص مراجعه کنید. در این مقاله در نظر داریم به عفونت واژن و علائم رایج آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

عفونت قارچی واژن

منظور از عفونت واژن چیست؟

واژینیت یا عفونت واژن همان التهاب واژن است که به دلیل عدم تعادل بین باکتری های موجود در واژن و مخمر به وجود می آید. به عبارت دیگر عفونت واژن به خاطر عوامل قارچی و میکروبی در ناحیه تناسلی به وجود می آید و باعث درد واژن، خارش، بوی بد و ترشح می شود. به طور معمول عفونت واژن با نوعی بوی نامطبوع و احساس ناراحتی در ناحیه واژن همراه است. اگر چنین علائمی را مشاهده کردید، ممکن است درگیر عفونت های ناشی از مخمر، ویروس یا باکتری شده باشید. گاهی ممکن است برخی مواد شیمیایی که در اسپری، صابون و لباس زیر وجود دارد نیز موجب تحریک بافت ظریف واژن و پوست شما در آن ناحیه شود.

در حالت طبیعی روزانه ترشحاتی شفاف و بدون رنگ و بو از واژن خانم ها خارج می شود که موجب مرطوب نگه داشتن محیط واژن می شود. اما در صورتی که این ترشحات تغییر رنگ داده و بوی نامطبوعی داشته باشند، یا این که هنگام رابطه جنسی خونریزی یا درد داشته و هنگام ادرار سوزش و درد داشتید، به عفونت واژن مبتلا شدید و باید تحت درمان قرار بگیرید. در واقع تشخیص عفونت واژن کار چندان ساده ای نیست. توصیه می شود برای تشخیص علائم عفونت واژن و درمان آن به متخصص زنان مراجعه کنید.

علت عفونت واژن چیست؟

به طور معمول عفونت واژن به دلایل مختلفی به وجود می آید. به این صورت که اگر درگیر عفونت واژن شدید، با مراجعه به پزشک متخصص، پزشک ابتدا علت عفونت را تشخیص داده، آن گاه درمان را شروع می کند. در مواردی حتی یائسگی زودرس نیز موجب عفونت خواهد شد. علت عفونت واژن می تواند به یکی از دلایل زیر باشد:

  • عفونت های مخمر: اصلی ترین علت به وجود آمدن عفونت های مخمر به خاطر وجود یک نوع قارچ تحت عنوان کاندیدا آلبیکانس می باشد. باید خاطر نشان ساخت که مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به کاهش باکتری های واژن شده و خطر ابتلا به عفونت مخمر را افزایش دهد.
  • عفونت های باکتریایی: همان طور که اشاره کردیم، باکتری هایی در واژن وجود دارند که رشد بیش از حد آن ها به عفونت های باکتریایی منجر می شود.
  • آتروفی واژن: امکان ابتلا به این نوع از عفونت در دوران یائسگی و با کاهش میزان استروژن در دوران شیردهی، بیشتر می شود. زیرا کاهش سطح هورمون ها از اصلی ترین علل خشکی و التهاب واژن می باشد.
  • تریکومونیازیس: امکان ابتلا به این عفونت در زمان مقاربت و به دلیل وجود نوعی انگل اتفاق می افتد. لازم به ذکر است که گاهی علت عفونت واژن به دلیل پوشیدن لباس های تنگ و محرک واژن و استفاده از صابون، اسپری و … می باشد.

نگاهی به علائم رایج عفونت واژن

در حقیقت اصلی ترین و بارزترین نشانه های بروز عفونت واژن شامل خارش واژن، بوی نامطبوع، ترشحات شیری رنگ یا شفاف، خونریزی و لکه بینی، تغییر میزان ترشحات بیش از حد معمول، سوزش در زمان ادرار و درد زیر شکم باشد. اما گاهی عفونت ها هیچ گونه مشخصه بارزی ندارند. بنابراین بهترین کار این است که نزد متخصص زنان بروید تا نوع عفونت شما شناسایی شود.

انواع عفونت واژن

عفونت واژن همانند بسیاری از عفونت ها انواع مختلفی دارد. اما سه نوع آن از شایع ترین انواع عفونت می باشد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

عفونت باکتریایی

با اطمینان می توان گفت که ۴۰ درصد خانم ها در طول زندگی به عفونت باکتریایی مبتلا می شوند. معمولا این عفونت با خارش همراه بوده و ترشحات ناشی از آن رقیق و زیاد، مایل به خاکستری و بد بو است.

عفونت تریکومونایی

از علائم شایع این عفونت می توان به سوزش، خارش و درد در ناحیه شکم اشاره کرد. لازم به ذکر است که این عفونت در طول رابطه جنسی به مرد منتقل می شود. بنابراین شریک جنسی نیز باید تحت درمان باشد و تا پایان بهبودی از مقاربت جلوگیری شود. در این نوع عفونت امکان خونریزی بعد از مقاربت وجود دارد. ترشحات ناشی از عفونت تریکومونایی زرد رنگ، فراوان، آبکی، کف آلود و همراه با بوی بد می باشد.

عفونت قارچی

رایج ترین نوع عفونت در خانم ها و دختران مجرد، عفونت قارچی می باشد. این عفونت ناشی از وجود قارچی به نام کاندیدا آلبیکانس است. از اصلی ترین نشانه های عفونت قارچی می توان به درد در زمان رابطه جنسی، ترشحات بی رنگ و بی بو، سوزش ادرار، خارش و التهاب واژن اشاره کرد.

راه های تشخیص و درمان عفونت واژن

در صورتی که اولین بار است درگیر عفونت واژن می شوید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا پزشک نوع عفونت را شناسایی و نسبت به درمان آن اقدام کند. چرا که درمان عفونت واژن ارتباط مستقیمی با عوامل به وجود آورنده آن دارد  و تشخیص آن کار ساده ای نیست. اما هنگامی که به عفونت واژن مبتلا شدید، پزشک اقدام به تجویز داروهای زیر خواهد کرد:

  • برای درمان عفونت مخمر، شیاف و کرم ضد قارچ تجویز می شود.
  • آتروفی واژن به وسیله قرص استروژن درمان می شود.
  • ممکن است به منظور درمان عفونت باکتریایی و در مواردی تریکومونیازیس، کرم کلیندامایسین یا کرم و قرص مترونیدازول تجویز شود.

دکتر ریحانه صباحی

متخصص زنان، زایمان و نازایی در اصفهان​
– نازایی و تشخیص و درمان
– بیماری های زنان و مراقبت از بانوان در سنین باروری و همچنین یائسگی
– مراقبت از دختران نوجوان و مشاوره در زمینه بلوغ و مسائل مرتبط با آن
– اقدامات تشخیصی از قبیل پاپ اسمیر، سونوگرافی ، اندومتریال بیوپسی، کوتریزاسیون وکرایو، IUI، آمنیوسنتر و انواع جراحی های زنان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *