دکتر ریحانه صباحی / دانستنی های زنان / مراقبت های دوران یائسگی
۴ دقیقه
یائسگی

مراقبت های دوران یائسگی

آنچه می خوانید...

در ابتدا باید بدانید که دوران یائسگی به اندازه دوران بارداری برای خانم ها از اهمیت برخوردار است و بانوان باید به آن اهمیت دهند و نکاتی را در این باره بدانند. اکثریت بانوان در ارتباط با یائسه شدن، اطلاعات محدودی دارند و به همین دلیل در این مقاله در ارتباط با مراقبت های دوران یائسگی برای شما اطلاعات مهمی را گردآوری کردیم. شما با دانستن این نکات هیچ زمان در دوران یائسگی خود دچار مشکل و انواع عفونت نخواهید شد.

آشنایی با دوران یائسگی

با شروع دوران یائسگی بانوان معمولا تا حدودی احساس پیری داشته و این مورد را می‌دانند که دیگر خبری از بارداری و بچه دار شدن در این زمان نیست. برخی از بانوان دچار یائسگی زودرس می‌شوند که اغلب با مقداری افسردگی همراه است. شما می‌توانید برای به تاخیر انداختن یائسگی زودرس خود به بهترین متخصص زنان در اصفهان مراجعه نمایید.

علائمی چون خشکی واژن، گر گرفتگی و بسیاری ازعلائم جسمانی و روحی دیگر در این دوران مشاهده خواهید کرد. در دوران یائسگی شما با تغییرات هورمونی شدید مواجه می‌شوید که تمامی سیستم بدن را تغییر داده و حتی برخی از افراد بیشتر دچار چالش می‌شوند.

علائم رایج یائسگی

برای کاهش علائم یائسگی چکار کنیم؟

شما در ابتدا باید بدانید که علائم یائسگی برای همه افراد یکسان نیست و ممکن است که شما علائم یک شخص دیگر را نداشته باشید. در صورتی که نشانه های زیر را داشتید، می‌توانید از این نکات برای بهبود و کمتر شدن آن ها استفاده کنید.

گرگرفتگی یکی از علائمی است که تقریبا همه خانم ها در این دوران آن را تجربه خواهند کرد و حتی بعد از گرگرفتگی، دچار تعریق سرد می‌شوند. برای اینکه جلوی این علامت چالش بر انگیز را بگیرید، می‌توانید از غذاهای ادویه دار کمتر استفاده کنید. همچنین لباس های گشاد بپوشید و دمای محیط را به حالت تعادل رو به خنک نگه دارید.

تغییرات هورمونی در این دوران، تغییرات جسمانی شدیدی را برای بانوان به همراه دارد که بی خوابی های شبانه را نیز به همراه دارد. به طور کلی شما باید برای کنترل این علائم و بسیاری از موارد  دیگر، حتما به یک متخصص زنان خوب مراجعه کنید تا آغاز دوران یائسگی خود را با آرامش و ملایمت شروع کنید که در طول آن و این دهه ها از زندگی با مشکل مواجه نشوید.

علائم یائسگی

مراقبت های دوران یائسگی

درواقع حتما تا الان دانسته اید که یائسگی یک بیماری نیست و جزو چرخه های طبیعی بدن است که همه خانم ها آن را در بازه ای از سن خود تجربه می‌کنند بنابراین نباید به دنبال راه های درمانی برای آن باشید. برای کاهش علائم و مراقبت های این دوران، متخصص زنان از درمان های هورمونی و غیر هورمونی برای شما استفاده خواهد کرد. انتخاب نوع این درمان ها به شرایط هر فرد بستگی دارد.

بهترین مراقبت در دوران یائسگی این است که شما اجازه ندهید که پوست بدنتان خشک شود و باید از غذاهای حاوی آنتی اسکیدان استفاده کنید تا به ایجاد رطوبت در پوست خود کمک کنید. برای اینکه بتوانید درون بدن خود را خنک کنید، در دوران یائسگی از شربت خاکشیر استفاده کنید.

هورمون درمانی

همانطور که می‌دانید دو هورمون استروژن و پروژسترون توسط تخمدان ها تولید می‌شود که اگر به اندازه کافی این دو هورمون تولید نشوند، باید برای مکمل درمانی از هورمون درمانی استفاده کرد. هورمون درمانی تا حدود زیادی علائم یائسگی را کاهش داده و گرگرفتگی را برطرف می‌کند. به طور کلی هورمون درمانی برای دوران یائسگی را می‌توان به عنوان یک روش پیشگیرانه در جهت بروز پوکی استخوان در سنین میانسالی بانوان معرفی کرد. همچنین این تکنیک، علائمی چون ریزش مو و خشکی واژن را از بین می‌برد.

درمان های غیر هورمونی دوران یائسگی

این تغییرات همانطور که از نامش پیداست، شمال روش های دارویی نیست و شما باید به تغذیه خود در دوران یائسگی بیشتر اهمیت دهید. کافئین و غذاهای ادویه دار و تند، گرگرفتگی را بیشتر خواهد کرد و حتی به گونه ای می‌رساند که خانم نمی‌تواند گرمای بدن خود را تحمل کند و دوست دارد که دائما دوش آب سرد بگیرد.

برای جایگزین کردن استروژن می‌توانید از غذاهایی چون سویا، حبوبات و میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. ناگفته نماند بانوانی که در مراقبت های دوران یائسگی، پیاده روی را در برنامه خود قرار می‌دهند، استرس و اضطراب کمتری را تجربه می‌کنند و با آرامش بیشتری در جامعه و دورهمی ها حاضر می‌شوند. در جهت کاهش افسردگی پزشک می‌تواند از برخی داروهای ضد افسردگی استفاده کند که دکتر ریحانه صباحی معمولا این مورد را تجویز نمی‌کند و با تکنیک های نوین به بهبود این مسئله می‌پدازد.

آیا خانم ها می‌توانند بعد از یائسگی ارگاسم داشته باشند؟

داشتن ارگاسم بعد از دوران یائسگی یا در طول این دوره، هیچ مشکلی ندارد و شما می‌توایند با بهبود فکر و ذهن خود در اینباره، عاطفه خود با شریک جنسی خود را افزایش دهید.

دکتر ریحانه صباحی

متخصص زنان، زایمان و نازایی در اصفهان​
– نازایی و تشخیص و درمان
– بیماری های زنان و مراقبت از بانوان در سنین باروری و همچنین یائسگی
– مراقبت از دختران نوجوان و مشاوره در زمینه بلوغ و مسائل مرتبط با آن
– اقدامات تشخیصی از قبیل پاپ اسمیر، سونوگرافی ، اندومتریال بیوپسی، کوتریزاسیون وکرایو، IUI، آمنیوسنتر و انواع جراحی های زنان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *